A) Allmänt
1) Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) på webbplatsen Eddna.se (här likställt med Nordanå Crafts AB, org nr 556325–3854), hädanefter kallat “Eddna.se”, ”oss” eller ”vi”.
2) Beställningar kan endast göras av personer över 18 år, som inte står under förmyndarskap eller agerar i egenskap av företag och som har en leveransadress i Sverige.
3) På Eddna.se kan du köpa garner och tillbehör för stickning och virkning, mönsterbeskrivningar, sytillbehör och andra produkter inom handarbete.
4) Genom att använda Eddna.se och/eller göra en beställning, godkänner du att följa villkoren som anges i detta dokument. Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått Villkoren innan du gör din beställning.
5) Att produkter eller tjänster tillhandahålls på Eddna.se vid en viss given tidpunkt, innebär inte att dessa produkter eller tjänster alltid är tillgängliga. Vi förbehåller oss rätten att när som helst sluta sälja en produkt.
6) Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor efter behov, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på Eddna.se vid den tidpunkt då du gör din beställning.
7) Eddna.se vill tillhandahålla bästa möjliga användarupplevelse vid besök på vår webbplats. För att möjliggöra detta måste vi säkerställa att våra tjänster fungerar felfritt. Du förstår och godkänner att inte:
7a) Publicera, överföra, distribuera på nytt, ladda upp eller främja någon kommunikation eller innehåll som skulle kunna skada eller ha en negativ effekt på vårt företag, vår verksamhet, våra produkter eller tjänster.
7b) Agera på ett sätt eller använda en enhet som begränsar, hindrar, stör eller helt stoppar någon annan användare från att använda eller ha glädje av webbplatsen Eddna.se, eller som påverkar webbplatsens säkerhet.
7c) Använda någon enhet eller försöka använda någon sökmotor, programvara, verktyg, agent, skript eller annan enhet eller mekanism (inklusive, och utan begränsningar, spindlar, botprogram, krypare, avatarer eller intelligenta agenter) för att navigera eller söka på webbplatsen eller kopiera innehåll från webbplatsen.
8) När det gäller användare som bryter mot ovanstående klausul eller någon annan klausul i villkoren förbehåller Eddna.se sig rätten att omedelbart neka dem tillgång till webbplatsen och stänga ner deras konton.
B. Beställning
1) När du bekräftar din beställning ger du ditt samtycke till att Eddna.se påbörjar fullgörandet av beställningen och du blir därmed betalningsskyldig.
2) Genom att slutföra köpet lämnar du ditt samtycke till leveranstiden som anges i kassan eller på annat ställe.
3) Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Eddna.se lider ekonomisk skada, polisanmäls.
4) Eddna.se reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning. Om dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Eddna.se att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande.
C. Leveranser och avbeställning
1) Eddna.se levererar till hela Sverige i samarbete med Postnord eller annan fraktpartner som upplyses om i beställningsflödet. Läs mer om våra leveranser här
2) Försändelsen levereras antingen till dörr, paketbox eller till närmsta paketombud beroende på storlek, vikt och värde samt det val av fraktalternativ som du gör i beställningsflödet.
3) Försändelser som levereras till paketombud finns tillgängliga i 14 dagar efter att du har aviserats. Om försändelsen inte hämtas ut hos paketombudet inom tidsfristen eller ej har kunnat delats ut på den uppgivna adressen, debiteras kostnaden för tur- och returfrakt, samt en administrativ avgift om 150 kr för att täcka våra hanteringskostnader.
4) Priset för leverans anges vid beställning samt den beloppsgräns som gäller för att uppnå fri frakt. Priset för en normalfrakt är 69 kr om inget annat anges.
5) Eddna.se strävar efter att skicka beställningar snarast möjligt och i den ordning de kommer in till oss. Vårt mål är att leverera inom 2–4 arbetsdagar efter att vi har fått och bekräftat din beställning, såvida inget annat har avtalats. Även om vi strävar efter att leverera inom meddelade tidsramar, kan leveransen på grund av oväntade händelser ta längre tid.
6) Vid eventuell leveransförsening kontaktar vi dig utan dröjsmål. Eddna.se förbehåller sig rätten att avboka en vara som det råder leveransbrist på eller som beräknas dröja längre tid än vad som anses skäligt. Om leveranstiden mot förmodan skulle överskrida 30 dagar har du rätt att häva ditt köp.
7) Om du anser att leveranser dröjer på sådant sätt att du ej längre önskar stå fast vid din beställning, är det ditt ansvar att beställningen annulleras i enlighet med villkoren.
8) Annullering efter det att beställningen blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställningen blivit expedierad är du skyldig att mottaga beställningen. Om du gör en annullering är den ej giltig förrän du fått bekräftelse från Eddna.se per e-post.
9) Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller om ett försäljningsobjekt har utgått, kontaktar vi dig för att komma överens om en lösning och meddelar dig om ett likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
10) Eddna.se är betalningsansvarig ifall varan skadas eller kommer bort på väg till dig. Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig.
11) Eddna.se fullföljer alla avtal i enlighet med Konsumentköplagen.
D. Bekräftelse
1) När du har lagt din beställning, skickar vi dig en orderbekräftelse via e-post, under förutsättning att du har försett oss med din e-postadress. Orderbekräftelsen utgör ditt kvitto och innehåller uppgifter om vilka varor du har beställt, totalsumman för ditt köp samt inkluderad moms.
2) Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du gjorde din beställning, i den mån detta är möjligt. Om återbetalningen av något skäl måste ske på ett annat sätt, kommer vi att kontakta dig för att se till att återbetalningen kan utföras.
E. Betalning och priser
Du kan betala för dina varor på de olika sätt som presenteras nedan.
1) Betalning före eller vid leverans
a) Kortköp – du kan ange dina betalningsuppgifter då du gör beställningen genom att använda ett giltigt betalkort (VISA eller Mastercard). Aktuellt belopp reserveras direkt på ditt kort, men kommer inte att debiteras förrän varorna skickas. Eddna.se förbehåller sig rätten att kontrollera betalkortets giltighet, att utrymme för debitering av beställningens värde finns och att köparens adressuppgifter stämmer. Vi kan neka köp till följd av dessa kontroller.
b) Betala direkt – tjänsten ”Betala direkt” tillhandahålls av Klarna. Du betalar säkert med banköverföring eller betalningen dras från ditt bankkonto. Vid banköverföring anger du dina bankuppgifter i det säkra betalfönstret från Klarna, Eddna.se kan inte komma åt din data eller ditt bankkonto. Villkoren för användande av betala direkt finner du på Klarnas hemsida här
c) Betalning med Swish - Swish är en mobil betallösning där du kopplar ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Är du ansluten till Swish kan du använda det som betalsätt. Betala ditt köp med Swish genom att logga in på din Swish-app och uppge betalningsuppgifterna. Kontrollera att de är korrekta. Köpet godkänner du med Mobilt BankID och du får omedelbart en betalnings-bekräftelse. Pengarna dras direkt från ditt anslutna konto.
F. Betalning efter leverans
1) Betala senare - våra betala senare-tjänster tillhandahålls av Klarna. Så snart din beställning har skickats får du information från Klarna om hur och när du ska betala. Läs mer om Klarnas villkor för betala senare här
2) Du är skyldig att ange en korrekt e-postadress och att informera Eddna.se om den e-postadress du uppgivit vid beställningen skulle ändras.
3) Samtliga priser som visas på Eddna.se inkluderar lagstadgad moms.
G. Säkerhet
1) Eddna är en HTTPS säkrad hemsida. Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) är ett protokoll för krypterad transport av data för HTTP-protokollet. HTTPS krypterar trafiken mellan en dator och hemsidan för att kunna skydda användarens integritet vid känsliga överföringar (t.ex. inloggning, hantering av privat information, samt mera allmänt). Med HTTPS skall förbindelsen inte kunna avlyssnas av tredje part och användaren skall kunna lita på att webbservern är densamma som den utger sig för att vara.
H. Reklamation
1) Det är lämpligt att du som kund kontrollerar din beställda vara när du tar emot leveransen för att säkerställa att denna är riktig och felfri. Om du bedömer att den avviker från din beställda vara, är skadad eller om den uppvisar annat fel ska du kontakta vår kundservice via e-post kundservice@eddna.se. Uppge ordernummer samt orsak till reklamationen så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar hur du skall returnera varan.
2) Defekta produkter som returneras till Eddna.se bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas.
3) För privatpersoner som handlar på Eddna.se gäller Konsumentköplagen, vilket innebär att du har rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall då något fel ej kan påvisas utgår en avgift om 100 kr samt kostnader för frakt och retur.
4) Eddna.se förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med en vara av samma modell. Om varan har tagit slut återbetalas pengarna. Om en vara är transportskadad skall du kontakta Eddna.se inom skälig tid via e-post: kundservice@eddna.se
5) Vid giltig reklamation sker återbetalningen utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit den reklamerade varan. Vid avhjälpande av fel eller utbyte av vara i samband med reklamation återbetalas eventuella returfraktkostnader senast 14 dagar efter att vi har mottagit den reklamerade varan.
6) Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du vid mottagen leverans upptäcker fel i varan bör du meddela Eddna.se om detta inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället räknas alltid som skälig tid.
7) Vid leverans av garn är vår målsättning att garn av samma modell och samma färgkod alltid har färgats i samma färgbad, men dessvärre kan vi inte garantera detta. Inte heller kan det garanteras att produkter beställda vid separata tillfällen är av samma färgning eller nyans och en sådan variation är ej en giltig reklamationsorsak.
8) Mönsterbeskrivningar kan från tid till annan innehålla felaktigheter. Sådana fel korrigeras så snart vi har fått kännedom om dessa och rättade beskrivningar uppdateras löpande på Eddna.se. Felaktigheter i mönsterbeskrivningar som köpts på Eddna.se är ej en giltig reklamationsorsak.
I. Ångerrätt
1) Eddna.se följer Distansavtalslagen och du har därmed rätt att ångra köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har mottagit varan.
2) Vill du utöva ångerrätten skall du innan ångerfristen löper ut skicka e-post till kundservice@eddna.se och meddela ditt beslut att ångra köpet. Vänligen ange ditt ordernummer och vilka varor du vill återsända. Använd vår retursedel och packa med varorna tillbaka till oss.
3) Efter anmäld ånger skall varan/varorna återsändas till Eddna.se utan dröjsmål och maximalt 14 dagar efter anmälningen av ångrat köp. Du betalar returfrakten och vid kontakt med Eddna.se kommer du att få uppgifter om vilken adress som varorna skall återsändas till.
4) Vid ånger återförs den betalning du har gjort för varorna samt eventuell kostnad för leveransen till dig. Eddna.se ersätter dig för normalfrakten och ej de leveranskostnader som kan hänföras till att du valt något annat leveranssätt än den billigaste normalfrakten som erbjuds. Du som kund betalar för returfrakten.
5) Om den returnerade produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har Eddna.se rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär. Avdrag upp till 100% kan göras om produkter som returneras är slitna, nedsmutsade eller på annat vis har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja dem vidare.
6) Om vi bedömer att vi kan sälja en returnerad produkt till en annan kund, trots att produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men där vidareförsäljning endast kan ske till ett rabatterat pris, gör vi ett avdrag motsvarande den bedömda värdeminskningen. Produkter som returneras i nyskick, med originalförpackning återbetalas till fullo.
7) Distansavtalslagen innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 4 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal." Om du är osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta vår kundservice.
8) Vid giltigt utnyttjande av ångerrätten sker återbetalningen utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra köpet. Dock betalas summan ut tidigast då varan kommit i retur eller då vi fått se bevis på att varan har återsänts (det som sker först). Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.
9) Fullständig information om ångerrätt hittar du på konsumentsverkets hemsida genom att klicka här.
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag. Eventuell tvist ska lösas av antingen:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
alternativt:
European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR)
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
J. Returer
1) För att nyttja ångerrätten skall du innan ångerfristen löper ut skicka e-post till kundservice@eddna.se och meddela ditt beslut att ångra köpet. Ange ditt ordernummer och vilka varor du vill återsända. Ladda ner retursedel här och bifoga i paketet.
Returer skickas till följande adress:
Eddna (Nordanå Crafts AB)
Lötängsgatan 16
803 01 Gävle
K. Force Majeure
1) Eddna.se är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra vissa förpliktelser enligt Villkoren, om underlåtenheten har sin grund i omständigheter enligt nedan och om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
2) Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. Vidare omfattas även myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
L. Klausulers giltighet
Om en eller flera bestämmelser i detta avtal är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol eller tillsynsmyndighet, skall detta inte påverka återstående avtalsbestämmelsernas giltighet.
1) Innehavare av rättigheter
2) Alla immateriella rättigheter, som varumärken och upphovsrätt på Eddna.se, tillhör Nordanå Crafts AB, andra koncerngemensamma bolag eller licensgivare.
3) All användning av Eddna.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar därav, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillåtelse av Nordanå Crafts AB.
M. Bolagsinformation
Nordanå Crafts AB är registrerat med säte i Gävle, Sverige.
Registrerat kontor:
Lötängsgatan 14
803 01 Gävle
Org.nr: 556325–3854
Momsregistreringsnummer: SE556325385401